Compostela - A La Recherche du Temps ...

20 mei 2019 - Châlons-en-Champagne, Frankrijk

Beste, nu begin ik mijn reisblog. Waarom nu pas? Tijdsgebrek.Het is verdorie hard werken. Vandaag is dus een testcase voor de komende dagen. Dus verwacht niet te veel. Foto's inladen lukt ook nog niet goed, zal voor de komende dagen zijn.

Ik ben vandaag al aan mijn 6de dag toe en dat wordt meteen een rustdag. Ja de afgelopen dagen kruipen aardig in de benen. Mijn voorbereiding voor deze tocht was vooral gefocust op uithouding maar het klimwerk heb ik toch wel onderschat. Gevolg: gisteren was ik compleet leeg van de ellenlange reeks heuvels die Frankrijk telt. En naar het schijnt komt daar geen beterschap in. Dus vooral rusten vandaag.

Ben wel mijn eerste stempel gaan halen hier in de kathedraal van Châlons-en-Champagne. Dit stadje is voor mij de eerste aansluiting op één van de historische routes naar Compostela. Vele van de kerken/kathedralen op deze route zijn gewijd is aan de heilge Jacobus. En op zulke plekken kun je een stempel ophalen, als bewijs dat je deze tocht daadwerkelijk gerealiseerd hebt.

Uiteraard heb ik de kerk zelf verkend. Prachtig en zo indrukwekkend stil. En wie kwam ik daar tegen. Iemand uit Aalst. Veronderstel ik toch.

(zie foto. Als het lukt om deze van mijn iPhone op mijn MacBook te krijgen.)

Maar nu even terug naar afgelopen woensdag, de dag van mijn eerste etappe.

Woensdag 14 mei was eigenlijk 15 mei. Door mijn foutieve melding van mijn reservatie, was mijn kamer bij de "B&B van Jean" in Chapelle-lez-Herlemont niet meer vrij. De eigenaar heeft er voor gezorgd dat ik in zijn huurvilla kon overnachten. Viel wel mee want de inwonende huurster, een oudere vriendelijke dame, heeft onmmiddelijk mijne was gedaan, terwijl ik voor de eerste keer in mijn leven het zelf ging doen. Mijn enige bijdrage was de vermelding dat de temperatuur niet hoger dan 30° mocht zijn. Zo kon ik de eer toch nog een beetje redden. Ja een mens moet vechten voor zijn vrijheid maar op dat moment zat mijn energiepeil op een laag pitje omdat ik het laatste deel van mijn etappe rechtstaand op de trappers heb moet fietsen. Voordat ik het dorp van mijn eindbestemming binnenreed, brak namelijk mijn fietszadel. Platte band tot daar aan toe maar een gebroken zadel, wie bedenkt het. Jean van de B&B heeft me dan met zijn chique mercedes naar de dichtstbijzijnde Décathlon gebracht. Meteen een nieuw zadel gekocht en dat voel ik nog altijd aan mijn gat. Want iedere deskundige drukt erop dat een nieuw zadel tijdig ingereden moet worden voor je een lange tocht onderneemt. Toen ik in mijn bed lag kwam er een bemoedigende gedachte in me op: op de allereerste draaidag van FC De kampioenen brak Johny Voners, één van onze acteurs, zijn sleutelbeen. En achteraf is het toch nog een succes geworden. Dus ... Goed geslapen die nacht.

1. Reislogger:
    20 mei 2019
    Welkom bij Reislogger! We wensen je veel plezier op reis!
  2. Janice Van Der Meirsch:
    20 mei 2019
    Goed dat he vandaag een rustdag hebt genomen. 😘
  3. Janine:
    21 mei 2019
    Dat voorval met je afgebroken fietszadel, brengt me terug naar mijn kinderjaren, hoeveel keren had je een platte band tijdens je rit naar school ?
    De geschiedenis herhaalt zich ! Maar uiteindelijk komt het toch weer goed. Geniet van je rustdag en tot de volgende !
  4. Paesen Marie Josee:
    21 mei 2019
    Willy, nog veel plezier en doe het rustig aan.We kijken uit naar het volgend verhaal groetjes
  5. Robrecht:
    21 mei 2019
    Een prima idee die blog Willy! Ik volg alles van nabij en ben zeer benieuwd. Doe het vooral rustig aan want haast en spoed zijn zelden goed. Veel moed en geniet vooral van de tocht.
  6. Patrice:
    21 mei 2019
    Hallo Willy, geweldig idee van een blog ! Zo kunnen ook wij "mee" genieten van jouw "Compostella" avontuur !
    Opvang is er overal, heb je al mogen ondervinden 😀 Rij en geniet op jouw tempo, "de weg" zal wel zorgen voor de rest😉