Compostela - Lourdes

14 juni 2019 - Liédena, Spanje

Nu ik hier toch in de buurt ben, heb ik mijn tocht naar Compostela even onderbroken om tijdens mijn rustdag Lourdes te bezoeken. Niet met de fiets maar met de trein. Hiervoor ga ik even terug in de tijd naar maandag 10 juni. Ja soms loop ik wat achter met mijn blog. Het Lourdesbezoek komt namelijk voor de fameuze Col die ik gisteren beschreven heb. Tijdens die worsteling van zondag heb ik me wel de bedenking gemaakt dat mijn Lourdesbezoek me niet echt geholpen heeft.

Theo wou niet naar Lourdes en heeft zijn route verdergezet richting Spanje. Waarschijnlijk zien we mekaar binnen een paar dagen weer terug.

Vanuit Oloron is er geen rechtstreekse lijn naar Lourdes, je moet eerst over Pau. De verbinding tussen Oloron en Pau loopt maar over één spoor, datzelfde treintje rijdt dus enkele keren per dag over en weer.

Lourdes station

Om 16u stapte ik op de trein en rond 18 was ik in Lourdes. Binnen twee uur moest ik terug zijn want anders had ik geen verbinding meer terug naar Oloron. Een blitzbezoek dus.

Lourdes is een klein stadje, mooi gelegen aan de rivier de "Gave".

Zicht op de "Gave" door lourdes

Er is eigenlijk maar één belangrijke hoofdstraat ...

Hoofdstraat in de stad Lourdes leidt naar ...... en die staat volledig in het teken van de "Maria-verering" en vooral de commercie errond.Maria-vereering-commercialiseringHet krioelt van de souvernierwinkeltjes.Mariabeeldjes alom

Ook een bekende uit Italië - Padre Pio - is hier een held.

Pater Pio van Italië (Napels?)

De hoofdstraat loopt uit op het "complex", met centraal de iconische kerk/kapel met ervoor een groot plein. Je ziet dat heel dit complex is voorzien op het ontvangen van grote massa's bezoekers. Je ziet hier ook alle nationaliteiten.

Hoofdkapel

Maar de meeste mensen denken bij Lourdes ongetwijfeld aan de grot waar Maria verscheen aan Bernadette...

Grot onder aan de kapelGrot met Mariabeeld... en het genezende water van de bron die daar ontspringt.WaterbronDe bron beschermd door glas. Maar om iedereen te laten genieten van de genezende kracht van het water zijn er speciaal talrijke kraantjes aangebracht in een heel moderne constructie.BronwaterkraanModerne reeks waterkranen met bronwaterEn wat verder aan de overkant van de rivier zijn de (moderne) voorzieningen voor de kaarsjes-offers. Er is een speciale brug voor aangelegd. Grote investeringen dus. Het is een hele industrie.Aparte ruimtes voor de kaarsjes-offeringKaars voor Janice

De Gave loopt naast het complexOndanks de commerciële en zakelijke aanpak, was ik toch een beetje onder de indruk. Alles is hier zeer goed georganiseerd en dat is zo'n beetje in contrast met de klassieke slordige "Franse Aanpak". Als je in de buurt bent, moet je dit toch maar bezoeken. Baat het niet, het schaadt niet.

Nog even afronden met een bewijs van aanwezigheid.

Bewijs van aanwezigheid

En wie denkt dat je alleen met de NMBS vertragingen oploopt, kan ik je geruststellen, ook de Fransen kunnen er ook wat van. In Pau heb ik een half zitten wachten tot de trein kon vertrekken. En net zoals in België danken ze de reizigers voor hun begrip. Heel attent van die Fransen.

Voor de liefhebbers hier nog een plattegrond van heel het complex.

Een modern complex