Compostela - ma 24/06

24 juni 2019 - El Acebo de San Miguel, Spanje

Ik waande me even in België, het uitzicht en het weer kwamen me bekend voor.

IMG_2406En ook dit gewas is me niet onbekend.IMG_2407

Maar het zou een heel intense dag worden. Het begon met die vervelende motregen en het is niet meer gestopt. Goed begin.

Maar dan kwam ik in Astorga, een voor mij nietszeggend stadje. Ten onrechte.

IMG_2411A in de verte Astorga.

Duidelijk in het teken van de pelgrims.

IMG_2413 Dit soort beelden vind je overal langs de historische route.

Zoals steeds is het de kerk, of in dit geval de kathedraal die de stad domineert. En wat voor één.

IMG_2421

Van Barok gesproken. Adembenemend. Je bent ervoor of niet maar hoe dan ook het is gewoon indrukwekkend.

IMG_2423IMG_2422En alles verguld. Overdaad maar toch in perfecte harmonie.IMG_2426

IMG_2432De blikvanger is dit ongewoon sterk Mariabeeld.

Een beetje duizelig van de overweldigende pracht en praal, verliet ik de kathedraal om even verder een ander verrukkelijk gebouw te verkennen. Het bisschoppelijk paleis, ontworpen door Mister Gaudi.

IMG_2481Hiervoor alleen al is een bezoek aan Astorga de moeite waard. Ja die bisschoppen hebben wel een architect uitgekozen voor hun optrekje.IMG_2463Een bescheiden living,

IMG_2459en de rest in dezelfde lijn.

IMG_2457Een kapelletje ...

IMG_2471... en wat kunst tegen de muur.

Een fijne omgeving dus met dank aan Gaudi. Ik vraag me nog af hoe hij in één leven zoveel mooie bouwwerken heeft kunnen realiseren. Dit moet je gezien hebben. Ik raakte maar moeilijk Astorga uit omdat ik hoopte dat het zou stoppen met regen. Niet dus. Ok dan maar nat worden.

Ik had geen andere keus als ik tegen een behoorlijk uur in El Acebo wou geraken en dat lag hoog in de bergen. Het zou nog een lange, natte moeizame klim worden. Maar aub geen medelijden met deze jongen want er stroomde genoeg endorfines door mijn lijf zodat mijn goed gevoel overeind bleef.

IMG_2483Ik zat in de (regen)wolken.

Op het hoogste punt ligt Cruz de Fer. Hier laten de Pelgrims hun last (in de vorm van een steen met boodschap) achter. Ondertussen is dit uitgegroeid tot een hele berg.

IMG_2487

Daarna begint de afdaling met duizelingwekkend mooie vergezichten. Aan deze kant van de berg geen regen.

IMG_2505IMG_2511Tegen 18u kwam ik aan in El Acebo een bijna Zwitsers bergdorpje van één straat.IMG_2517Hier heb ik een heel charmante B&B gevonden. Met een buitengewoon uitzicht.IMG_2520IMG_2528Wat een dag! Wat een leven.

1. Robrecht:
    26 juni 2019
    Het doel ligt binnen bereik Willy!? Dat is toch een prestatie! Je zei nog dat ik mee moest gaan. Als ik je verhalen lees ware dat geen goed idee geweest. Mijn vermogen aan fysieke kracht ligt niet op dat van jouw niveau vrees ik. Ik zal nog veel moeten oefenen zou mijn kleindochtertje zeggen ... Geniet van Compostella.
  2. Willy Vanduren:
    26 juni 2019
    Hé Robrecht, als jewil kun jij dat ook. En natuurlijk bouw je gaandeweg wel wat conditie op. Maar af en toe voel ik wel dat ik in mijn reserves ga. Dan moet ik extra rusten. Bedankt voor je fijne reacties.