Compostela - nomaden

23 mei 2019 - Châtel-Censoir, Frankrijk

Vandaag willen we Vézaly bereieken, naar het schijnt een van de mooiste historische stadjes op deze route, zo'n 85 km verderop. Ik zeg "we" omdat Theo nog steeds van de partij is.

Theo is aan het inpakken

Op één of andere manier komen we mekaar steeds maar tegen. Elke morgen spreken we af dat we ons eigen tempo willen volgen en dat we wel zien of we mekaar nog eens tegenkomen. Ook vandaag. Nog snel afscheid genomen van Nicola (!)

Nicola van de camping

de levendige camping-verantwoordelijke en hop op de vélo. De meeste campings zijn "municipal" waar je voor 5 à 7 € terecht kunt met een tentje, faciliteiten zoals WC, douches en soms ook wasmachine en droogkast inbegrepen. Theo ging nog langs de bakker zodat ik in poolposition vertrok. Met de zon in mijn nek kreeg ik al direct een flinke beklimming te verwerken. Puffen en drijfnat van het zweet. Maar eens boven wordt je dan ook beloond met een verfrissende afdaling. En het landschap is schitterend.

Wie verzint die tinten?Onderweg naar ...

Tegen de middag kreeg in uitzicht op mijn eerste tussenstop in Auxerre.

zicht op Auxerre

Een echte aanrader als je ooit een in de buurt zou zijn. Zoals meestal een pracht van een kathedraal.

Auxerre en zijn KathedraalInside kathedraal

Door een smalle charmante straatjes richting volgende ... Wat is dat ? een Thais restaurant. Toch even stoppen voor een hapje want het is bijna 13u. Lunch aan 12€, buffet à volanté. Dat hapje is een hele hap geworden. Een gigantisch buffet met voorgerechten, één met warme gerechten, één met wolgerechten en één met desserts. Ik heb de eigenaars (een Thais koppel) gevraagd om in België ook zo'n restaurant te open. Zo wil ik elke dag eten. Ze hadden er wel oren naar. Niet alleen de kwantiteit was groots, de gerechten zelf waren het zeer verzorg. Ook een aanrader dus. (ik zal zijn naamkaartje nog wel een posten morgen). Het deed zo'n deugd om ook eens wat warme groenten binnen te krijgen want de Fransen zijn daar niet echt specialist in.

Met gevulde maag verder naar het zuiden langs de rivier de Yonne, die soms overging of paralel liep aan een kanaal.

Langs de Yonne

Vlak dus. Prachtig stukje met tientallen sluizen.

Brug achter brug

Plots een bekende stem achter mij. Theo had me ingehaald. Eigenlijk waren we allebei content want nu konden we weer wat tetteren en zo gaat het goed vooruit.

We stelden allebei vast dat we echt genoten van deze trip. Gek toch, want het kost ons dikwijls moeite en zweet. (gelukkig nog geen bloed of tranen). Het is soms echt afzien. En op die campings zie je dan ook overwegend relaxte mensen voor hun camper of caravan zitten als wij afgemat arriveren.

Onze camping op 15km van Vazély

Maar misschien hoort die inspanning er wel bij. Dat aankomen geeft ook een kick, van "we hebben het weer gehaald". Dan nog snel wat eten halen in de dichtstbijzijnde winkel en je voelt je de koning te rijk. Ja leven als een nomade, het heeft wel wat. En neen Vézaly hebben we vandaag niet gehaald maar morgen is er weer een dag.

1. Janice Van Der Meirsch:
    23 mei 2019
    Hey Chouke, als ik het zo lees mis je mij helemaal niet, noch het thuisfront. Alles loopt op wieltjes. En wat een prachtweer is het om te fietsen. De dokter viel echt wel mee deze morgen. Ik heb een verwijsbrief voor kinesist die dry needeling toepast. Mijn stiefzus moet geopereerd worden op 7 juni, verstopte galbuis. Delicate operatie want dicht tegen de pancreas. Daarom gaan ze ook niet naar de communie van Fekadu. KEW loopt goed en alleen maar lovende reacties op de kledij van mijn 2 presentatrices. Morgen al een deel retours naar Antwerpen en dan opnieuw Bozar. Laat je eens weten of je dit leest.
    [email protected] kan je toevoegen. Met zijn allen volgen ze jou via mij. Kus.
  2. Patrice:
    23 mei 2019
    GEWELDIG Willy ! Nog 1 klein puntje bij te stellen om "een ware pelgrim" te zijn.. niet gaan kilometervreten.. of van punt A naar punt B (te halen)..
    Vermoedt wel dat met de fiets de verleiding groter is en "paden" ook minder pittoresk dan te "stappers".. Compostella is ook vooral de reis naar binnen om los te laten en ruimte te creëren 😉 Zegt diegene vanuit haar "luie" zetel 😀 VEZELAY... ja Willy, daar en in Corbiny (+/- 30km verder) hebben Greta en ik menig avonturen en verhalen met pelgrims mogen delen... !!! Nu wou ik dat ik daar even was...
    Bezoek zeker de Kathedraal, hopelijk kan je van een koorzang genieten !
    Rechtschuinover het pelgrimsbureel voor uw stempel heb je niet alleen de mooi theehuis (in oud klooster) maar ook heerlijke thee en gebakjes !
    Trakteer jezelf in mijn plaats en breng de rekening mee ! 😊
    Verder heb je een prachtig schrijvershuis (met zicht !) Van VAN ROY welke de moeite is even te bezichtigen.. als je met rug naar kathedraal staat ga je over pleintje naar rechts om straatje (je botst op de muren omheining) even naar beneden te gaan.. ingang woning is meteen op uw rechter kant...
    Ben benieuwd of je er geraakt en even de tijd kan nemen om van ook deze mooie plek te genieten !!
    Greta en ik hebben er verscheidene jaren mogen genieten !!
    Later vertel ik jou wel een paar van onze "deugnieten streken daar... " 😀
    Geniet verder op jouw stalen ros en vergeet de bloemetjes en andere schoonheden niet onderweg..🌞🍀
  3. Janice Van Der Meirsch:
    23 mei 2019
    Voor bloemetjes en bijtjes stopt Willy niet, Patrice. Daarom fietsen we ook niet samen. Ik zou het niet kunnen, zo snel fietsen om dan ergens drijfnat in t zweet toe te komen. Not my cup of thee. Waarschijnlijk zou ik er twee maand over dien omdat ik elke hagedis of exotisch bloemetje zou fotograferen. 😂
  4. Robrecht:
    24 mei 2019
    Dag Willy. Zo’n reisverhalen schrijven is best leuk. Zo blijven de mooie herinneringen bewaard. Ik lees ook dat je na afloop alles in een boek kan laten bundelen. Zou ik zeker doen. Straks terug op weg? Het weer valt ook hier goed mee. Met als resultaat: de jaarlijks terugkerende onderhoudswerken in de tuin. Dat is iets minder leuk natuurlijk maar het moet ook gedaan worden troost ik mij. Je bent al een heel eind gevorderd en ziet en ervaart mooie dingen en mensen lees ik. Heel fijn. Tot later.