Compostela - in pauze

26 mei 2019 - Nevers, Frankrijk

Zondag rustdag. En dat terwijl de verkiezingskoorts thuis zijn hoogtepunt bereikt. Hoe bepalend ze ook zijn, het is ver van mijn bed voor mij. Ik heb het gevoel dat ik al een aantal dagen in een soort parallele wereld leef, compleet los van de matrix. Een toestand in slow motion maar waar je toch altijd tijd te kort hebt.

Gisterenmorgen afscheid genomen van de camping met gekende ritueel, douchen, tentje afbreken, wat eten, de fietsen laden, de mensen goedendag zeggen. En deze keer ook de overjaarse campinghond (helaas geen foto) die maar blijft blaffen tot je hem over de kop aait. Hij zwijgt pas als je hem persoonlijk adresseert. Ook nog snel een fotootje van een Nederlands koppel dat al 50 jaar met dezelfde caravan rondtoert. Van vintage gesproken.

De trotse bezitters van een 50 jaar oude caravan.

Vervolgens op weg naar Nevers. De vrouw op bovenstaande foto wist ons te vertellen dat het lichaam van Bernadette Souberous (het meisje van Lourdes aan wie de Heilige Marie is verschenen) in Nevers ligt opgebaard. Bovendien zou je daar in het voormalige klooster ook kunnen overnachten. Klinkt goed.

Onderweg een eindeloze reeks prachtige landschappen. Zelfs af en toe door een bos gefietst.

De krekels moet je erbij denken

In de kleine dorpjes geen eetgelegenheid of café gevonden dus ons middagmaal bestond uit de restjes van de dag ervoor. Soms raak ik mijn metgezel Theo wel eens kwijt omdat we ons eigen fietsritme hebben. Dat gebeurt regelmatig. Toen ik omkeek na een tijdje op kop rijden, zag ik Theo ineens niet meer. Even later stelde ik vast dat ik van de juiste route was afgedwaald. Gebeurt wel meer als je in gedachten verzonken bent. Na een tijdje passeerde ik vier Compostela-wandelaars (twee Aziaten en een donkerhuidig koppel). Ze roepen altijd "bon Camino". Dan weet je dat terug op het goede pad zit.

Weer wat later, achter mij twee mannenstemmen, verwikkeld in een geanimeerde gesprek. Theo en nog een Compostela-ganger op een ... Santos haakten terug aan. Zij hadden wel een caféetje gevonden en hadden zelfs nog wat op mij zitten wachten. Stijn kwam uit Eindhoven, had altijd voor Philips gewerkt, en was sinds 1 mei met pensioen. Merkwaardig detail, ook hij was een diabetespatiënt en even merkwaardig: we hebben alle drie hetzelfde model van Santosfiets.

Nog een Santosfietser op weg naar ...

Stijn raakten we even later kwijt omdat Theo en ik al discuterend verloren reden. Die omweg kroop wel aardig in de benen maar een paar uur later bereikten we de voorstad van Nevers. Het was de dag van "de verkeerde kant oprijden" want ook daar raakten we nog maar eens het spoor kwijt. Haast wanhopig probeerde Theo uit te vissen op zijn GPS waar we ons exact bevonden. Uit het niets kwam er plots een man op een elektrische step naar ons toegegleden. Hij vroeg waar we heen moesten. "Naar het klooster van Bernadette."  Hij deed teken dat we hem moesten volgen en geluidloos zweefde hij weg, voortdurend omkijkend of we hem nog volgden. We moesten echt ons best doen om hem bij te houden in het verkeer doorheen de stad. Zo'n step haalt makkelijk 30 per uur en heeft een bereik van 30 km. ( Hm!!) Toch een speciaal zicht zo'n deftig geklede veertiger met een wat volks-stuurs gezicht op een sierlijk voortglijdende step met daar achteraan twee hijgende fietsers. Heel behendig  bracht hij ons tot voor de poort van het klooster

Ingang kloostercomplex

midden in de stad en snorde toen verder naar huis. Een gezonden engel ?

Binnentuin klooster

Dit voormalige klooster is ondertussen omgebouwd tot een ontmoetings- en verblijfcentrum. Je kunt er goedkoop overnachten. Compostela-gangers krijgen nog eens 40% korting.: 24€ voor een kamer met lavabo, douches en WC op de gang.

Kamer met lavabo

Maar alles prima in orde. Meer hebben we niet nodig. Een ideale plaats voor onze rustdag.

Zicht op een van de binnenkoeren vanuit mijn kamer:

Blik op vroeger klooster

In de kapel van dit klooster ligt Bernadette inderdaad opgebaard.

Kloosterkapel met opgebaarde BernadetteOpgebaarde Bernadette

Zelfs de grot van Lourdes heeft men hier gereconstrueerd.

Nagebootste Lourdesgrot

En de bezoekers komen van heinde en verre hier naar toe. Gisteren liep hier een buslading Indonesiërs rond. Vandaag is het eerder rustig.

De vermoeidheid ebt stilaan weg. Gelukkig, want morgen ... terug op de fiets.

1. Patrice:
    27 mei 2019
    Je hebt de smaak te pakken denk ik 😊
    Morgen met het zegen van Bernadette zullen jullie ook misschien "als gevleugelden" jullie volgende bestemming bereiken 😉
  2. Janine:
    Hey bro,
    Hopelijk heeft de rustdag je goed gedaan. Ondertussen ben je bijna twee weken onderweg, en heb je al kunnen ervaren en proeven van wat een pelgrim beleven kan. Ik zie iedere morgen uit naar je reisverhaal (fijne lectuur) voor aan de ontbijttafel. En zoals ik je ken, ga je de reis tot het einde toe uitrijden, ik ben een van je trouwe supporters!!! Iedere morgen zie ik uit naar je reisverhaal ( heel fijne lectuur) voor aan de ontbijttafel. Roger en ik zijn 3 dagen gaan fietsen in Nederland, 180 km gefietst, de fietstocht van Knokke naar Breskens langs de kust en door het Zwin is een echte aanrader,moeten we eens samen doen. Hup, hup hup op naar de volgende.
  3. Willy Vanduren:
    27 mei 2019
    Afgesproken. Tussen haakjes kan Joeri mijn blog al volgen. Ik ben niet zeker dat ik het juiste mailadres heb van hem.
  4. Janine:
    Het email adres is : [email protected]
  5. Paesen Marie Josee:
    Hey, Willy

Mooie verhalen en foto’s, als je terug thuis bent kun je alles neer schrijven in een boek.Vandaag vertrekt Kristof naar de Vogezen voor te fietsen.Nog veel fiets plezier en tot de volgende.Groetjes👍
  6. Mia Vandeninden:
    28 mei 2019
    Willy, fijn om je te kunnen volgen op deze blog, geniet ervan.
    Ik krijg er wat heimwee van, zoals je misschien weet ben ik een paar keer gaan wandelen richting Compostela , heerlijk, dus genieten en een beetje afzien hoort erbij 👍😊