Compostela - waarom?

21 mei 2019 - Pont-Sainte-Marie, Frankrijk

Na de welgekomen rustdag van gisteren in Châlons-en-Champagne, kwam ik vandaag fit aan de start. Ik wist dat het goede dag zou worden, de zon was al van de partij. Nog snel wat eten ingeslagen want onderweg kom je alleen wat kleine dorpjes van slechts een paar huizen tegen. Daar vind je geen enkele winkel, zelfs geen café. Heel deze regio leeft van de akkerbouw en de druiventeelt (champagne). Dus, je zien onderweg enkel oneindig wijdse velden vol gewassen en windmolens, geen honderden maar duizenden.

Overal windmolens.

Zelf vind ik het landschap een beetje saai maar met wat fantasie en de juiste cadrage, zie je overal schilderijen, geen Hollandse landschapsklassiekers maar eerder kubistische-stijl-plaatjes. (Hé Janine, hier zou je zeker inspiratie kunnen opdoen voor uw creaties.)

Kubistische landschapsimpressie.

50 tinten ... om toch maar aan iets anders te denken.

Prachtige tinten.

En de stilte is indrukwekkend maar zo deugddoend. Zon en stilte, meer heb je niet nodig. Soms zie je aan de verre horizon wat auto's of vrachtwagens traag door het landschap schuiven, ze bewegen maar je hoort ze niet. Zalig. Dat staat ons te wachten als iedereen overschakelt naar elektrisch (of op waterstof). Helende stilte.

Je komt hier per uur misschien maar 3 wagens tegen, meestal heb je de weg voor jou alleen. Het was dan ook des te verwonderlijk dat ik tijdens mijn middagpauze in deze verlatenheid plots een fietser zag naderen. Zijn rijtuig op dezelfde manier geladen met zakken als mijn trekpaard. Twee gedachten flitsend spontaan door mijn hoofd: "Nederlander" en "Santiago de Compostela-ganger".

Inderdaad, Theo was ook op weg naar Spanje, hij was vertrokken uit Noord-Nederland en ook hij reed op een Santos. Het klikte meteen en de rest van de dag zijn we samen opgetrokken. Het deuntje van Boudewijn De Groot - "de eenzame fietser", verdween uit mijn gedachten. Samen ervaringen uitwisselend, ging het voor ons beiden goed vooruit. Oorspronkelijk wou ik maar 60km rijden vandaag maar uiteindelijk hebben we 95km afgelegd en zijn nu op een camping nabij Troyes, een historisch stadje dat ook op de pelgrimsroute ligt. De camping wordt uitgebaat door een ... Nederlander en staat vol, jawel, Nederlandse caravans.

Op onze tocht hadden we het vooral over "het waarom van onze tocht". Ja waarom doet ik dit eigenlijk. Goeie vraag. Elke dag komt er precies een ander stukje antwoord naar boven. Ik ben zelf benieuwd wat ik nog ga ontdekken over mijn eigen motivatie. Maar ik heb de tijd en zal het bij gelegenheid graag met jullie delen.

Nu moet ik nog wat kleren wassen. Hopelijk tot morgen.

1. Robrecht:
    21 mei 2019
    Hey Willy, ik volg op de reislogger. Blijkbaar ga je toch goed vooruit, alhoewel dat klimwerk zonder twijfel lastig is en zal blijven, zeker met al die bagage. Maar Spanje lonkt in de verte, laat dat een troost zijn. Tot later.
  2. Janine:
    22 mei 2019
    Amai, goed gefietst. Altijd fijn jouw verhaal te lezen, zo heb ik het idee dat ik ook een beetje mee fiets, af en toe bekruipt me het gevoel dat ik dit misschien toch had moeten meedoen. Wie weet ???
  3. Patrice:
    22 mei 2019
    Heel fijn om jouw impressies en getinte gedachten mee te mogen volgen ! 😊Zoals het landschap varieert is er veel kans dat ook de gedachten gaan variëren en zelfs.. tot stilte komen ..
    Jouw stalen ros is blijkbaar goed hersteld !👍