Compostela - za 22 juni

22 juni 2019 - Mansilla de las Mulas, Spanje

Een beetje weggevlucht van deze camping. Het Nederlands koppel heeft me nog een kopje thee aangeboden. Ik had toen al het gevoel dat we mekaar nog zouden tegenkomen want ook zij reisden met de fiets naar Compostela. Het weer was prima, licht bewolkt, niet te warm.

Het landschap is minder inspirerend vandaag. Altijd die weidsheid, beetje desolaat. Soms fiets je hier urenlang zonder ook maar één wagen tegen te komen.

MonokulturenLandbouw en vooral monocultuur. Dit zijn duidelijk de grote jongens geen klein boerkes meer. En er wordt flink gesproeid. Soms ruik je dat gewoon. Je merkt dat ook aan het ontbreken van het "krekelgeluid". Daar waar niet gesproeid wordt door je de krekels wel nog.

Vlak en toch zitten we nog in de Pyreneeën. Aan de einder kun je de hoge rotsgebergte als een grillig streepje nog waarnemen. Ik fiets blijkbaar door een hele brede vallei. Jaren geleden zijn hier met Europese steun enkel grote snelwegen aangelegd. Het meeste verkeer loopt langs die wegen. Daarom zie ik hier bijna geen verkeer op mijn route die voornamelijke over de provinciale wegen loopt.

Maar het aantal voetgangers gaat gestaag de hoogte in, honderden per dag. Zij volgen de goed aangelegde paden die parallel lopen met mijn route. Alles staat in deze streek in het teken van Compostela: de wegwijzers, straatnamen, pleinen, Alberges, café- en restaurantnamen (die spelen daar handig op in natuurlijk). En ook overal standbeelden.

De Pelgrim

In het mooie stadje Ranero kwam ik niet alleen het Nederlandse koppel opnieuw tegen, ook deze jongens waren weer van de partij.

Luie ooievaarsVandaag overnacht ik in een klein hotelletje in Mansilla de las Mulas omdat er steeds minder campings zijn op de route. Alberges des te meer. Maar ik heb geen zin om vandaag met velen in een slaapzaal door te brengen. Morgen haal ik zeker Leon, eens historische stad van hetzelfde kaliber als Burgos.

1. Linda Willaert:
    23 juni 2019
    Ik probeer hier een beetje te genieten van de zon. (28 graden). Geen uitgestrekte vlakten om me heen maar tevreden met een boek en een relax tuinstoel op mijn omheinde terras. Een beetje privacy heeft zo zijn voordelen. Niks moet vandaag, ook niet fietsen. Uit de sonos box klinkt 'Walking on sunshine' van Katrina & the waves.
  2. Linda Willaert:
    23 juni 2019
    Desalnietemin blijven mijn gedachten regelmatig afdwalen naar mijn pleegbroer (family by heart) en het geweldige avontuur waar hij aan bezig is met een tikje jaloezie, een hele hoop bewondering, en ja, ook een beetje weemoed over hoe snel het leven (de tijd) vooruit gaat. Ik zeg 'vooruit' want voorbij gaat het niet. ;)